Saturday, May 29, 2010

~berakhir suda semester 5~



minggu ni...mggu terakhir kt mktb... sblom aku brtolak balik ke umah.....yes3x
rase cam skejap je da hbis semester 5...huuu.... dan ini bermakna... tggal 1 thn stgh je lg utk aku hbiskan study kat mktb @ IPG.... stelah 4 thn tunggang trbalik btungkus lumus mgharungi rencah2 idop bkal2 chekgu... ish3... (cam sadis jer keadaanyer..)

semester 5... kalo kire ngan jari..dh ckup sblah tgn kn... hihi mmg satu semster yg amat menchabar la utk aku dan myb kwn2 seIPG lain... adatla kn.. mkin lame tempoh pngajian..makin tnggi n sukar thp pmbelajaran 2... yes! dat is true...

sem ni jugak la bermula nye mase utk aku mgutip pgalaman sbg guru praktikum... fuhh.. mmg seram ... dlu mase skolah.. kite yg tgok ckgu2 prktikum kna observe laa... hape laa... tp skrg ni... turn aku pulak rase ap yg ckgu2 dlu rase kn.... ish2

tpi.. bile dh sbulan prktikum... rase seronok sgt.. wpon realitinya tuhan je tau kepenatannya...
huhu tmbh2 rase sronok bile bhadapan dgn budak2 prasekolah yg mcm2 ragam... hihi mcm2 soalan... best sgt2... tp kalo diorg pyah nk dgr ckp 2... hangin gak la...huhu ap yg pntg kna pndai tackle diorg dlu...

ni laa c kembar dlm kelas aku... haikal n hakimi yg sgt comel tpi... bnyk mulut .... hehe


lps 2..bru aku tau..susahnyer nk jdi ckgu prasekolah nie... sape kate senang tu meh! sni... try ajar diorg dlu... sgt2 susah... patutla lect aku sllu pesan... kite ckgu pra adalah ckgu yg hebat!... mule2 ak xpaham...x feel lg... tp lps 2 bru aku sedar... yeah... THUMBS UP utk ckgu2 prasekolah d malaysia ini...huhu
  1. aku ad reason knpe kate jd ckge pra sgt susa..:
  2. ckgu pra laa yg kna ajar budk2 knal ABC
  3. ckgu pra laa yg ajar budak membaca + mengira + menulis
  4. ckgu pra laa yg kna ajar budak g toilet
  5. ckgu pra laa yg kna ajr mcm2 asas sblom naik dajah 1..
ni lah dia...ank murid aku di SK Kajang Utama...prasekolah Mekar 2... syggg n rindu sma diorg...^_^

haa...payah2... kirenya ckgu2 lain mnymbung ksinambungan ckgu pra utk mndidik budk2 jdi org yg mmg org ... tugas berat utk mgajar knk2 kecik yg xtau hape2 ni... dan skrg.. alhamdulillah..
aku da rase seronok aja pra...=)

dan dlm sem 5 ni..mcm2 lg ilmu bru yg aku da blaja... sgt2 bermakna dan berharga.... terutamanya dlm subjek2 EDU - budaya dan pembelajaran..pra 3109 knk2 praskolh keperluan khas..pra 3110 pengurusan prasekolah..pjm 3112 pengurusan dan pntdbiran pend jasmani.. prm 3103 apresiasi nyanyian dlm muzik prasekolah..waj gerko olahraga... n mcm2 lagi laa... huhu

dan..utk smester 6.. akn dimulakan dgn sesi praktikum 2... selama 2 bulan di SK LEFTENEN ADNAN kajang.... prktikum 2 ni.. lg mncbr sbb kna observe subjek PRA major n PJ minor skli... ushhh

tpi xpe... 2 sem dpn pny cite... dan aku berbngga dan bersyukur kpd ALLAH ..sbb mmberi keizinan agar aku dpt mengharungi perjalanan sem 5 ni dgn baik.... alhamdulillah.... emm ok aaa.. aku nk ucap slmt bcuti utk kwn2 seIPG n jgn lupe kpd sem 5 IPG KPI ready utk kuliah kajian tindakan isnin n slase ni.. hohoho jgn cabut awal sudaa ek.. huhu

GAMBAR KENANGAN 1ST PRAKTIKUM DI SK KAJANG UTAMA...

HARI LAST DGN GURU BESAR : EN AHMAD FARIS N KWN2 SEPRAKTIKUM IPGKPI


NI PULAK...ANTARA ABM MASE MGAJAR BUDK2 PRA TTG TEMA PEKERJAAN....huhu

3 comments:

🌙 said...

seem like ..next praktikum ...will be more difficult..=)

lady_vicqa said...

emosi betul aku baca entri ni secara slow-mo..
betul2.. mane2 cikgu/guru pun berat tanggungjawab dia..

i wish u all da best..
kutip segala pengalaman..
niat ikhlas kerana Allah menjadi pendidik..
aku tau ni yg ko and parents ko impikan..(ceh, makin emosi lak)
sobs sobs...
gedik nk sedey2) haha

that kids sungguh comel yo!!

aisha said...

@arniza : yeap bebeh..really difficult kuase 2..huhu

@pika: hehe...bese laa..kdg2 ter emo skit..haha neway..tq 4 ur wish dear..
comel kn budk2 tu.. tp kalo wat perangai.. ish2... kna je ketam ngan aku..hehe